"Succes is altijd afhankelijk van een nauwkeurige voorbereiding en zonder die voorbereiding is falen een feit" (Confucius)

 

Net als een auto heeft een motor onderhoud nodig. Dat klinkt logisch, of toch niet? Regelmatig heb ik een motor op mijn heftafel te staan waarbij ik soms schrik van de staat van onderhoud. Ogenschijnlijk lijkt er weinig aan de hand, de motor staat er glimmend bij, maar schijn bedriegt soms. Om pech onderweg en veilig te blijven rijden, is mijn advies; Zorg ervoor dat je motor goed is onderhouden!

Op deze pagina zie je een paar voorbeelden en tips voor het onderhouden van je motor.

Olie en oliefilter vernieuwen 

Om een soepel lopende motor te behouden is het verstandig om op tijd de olie en het oliefilter te vernieuwen. De juiste olie, volgens opgave van de fabrikant is erg belangrijk. Tijdig de olie vernieuwen verlengt de levensduur van je motor. 

Vervangen luchtfilters 

Naast het op tijd verversen van de motorolie en oliefilter is het vervangen van de luchtfilters geen overbodige luxe. Een vervuild luchtfilter heeft een negatief effect op het verbruik en trekkracht van de motor. Bij een ST1100 zitten er een klein en groot filter gemonteerd. Beiden zijn belangrijk voor een goede werking van de motor.

Vervangen bougies 

De bougies zorgen voor de ontbranding van het benzinemengsel (lucht en benzine) in de motor. Slechte bougies veroorzaken een slechte of haperende verbranding waardoor de motor niet goed meer loopt. Tevens is er te zien aan de kleur van de bougie of de motor bijvoorbeeld een te rijk of arm benzinemengsel krijgt. Bougies zijn ook aan slijtage onderhevig, daarom is het ook raadzaam deze op tijd te vernieuwen.

 Vernieuwen voorvork keerring

Een regelmatig voorkomend probleem bij motoren zijn lekke keerringen in de voorvork. Het begint vaak met een klein beetje vettigheid bij de stofring. Zodra je dit ziet of merkt dat de demping/vering van je voorvork niet meer goed functioneert dan is het meestal tijd voor nieuwe keerringen. 

Onderhoud en revisie remklauwen

Remmen zijn ontzettend belangrijk voor een motor! Goed werkende zuigers die de remblokken gelijkmatig tegen de remschijf drukken zorgen ervoor dat je veilig kunt afremmen. Roestige en vervuilde zuigers blijven hangen, kunnen gaan lekken en hebben een negatieve invloed op de werking van de rem. 

Vernieuwen remolie

Naast goedwerkende remblokken en zuigers in de remklauw, is het heel belangrijk dat de remolie in het remsysteem van goede kwaliteit is. Remolie trekt vocht aan waardoor deze verouderd en vervuild. Vaak hebben mensen dit niet door omdat het een heel geleidelijk proces is, maar één keer niet meer goed kunnen remmen kan grote gevolgen hebben! 

Onderhoud aandrijving cardan of ketting en tandwielen 

Bij een ST1100 is het belangrijk om volgens de opgegeven onderhoudsinterval de cardanolie te vernieuwen en bij het demonteren van het achterwiel de meenemer te smeren met het juiste vet. Bij een motor met ketting zoals een Varadero of Transalp is het belangrijk om deze regelmatig te smeren en te controleren op slijtage (ketting en tandwielen).

Controle en verversen koelsysteem

Bij motoren met een watergekoelde motor is een goed functionerend koelsysteem essentieel! Controle en het op tijd vervangen van de koelvloeistof is geen overbodige luxe. Daarnaast is het verstandig om bij de wat oudere motoren de slangen, radiateurdop en aansluitingen te controleren op lekkage en aanslag.

Vernieuwen koppelingsolie en revisie koppelingscilinder  

Zoals het tijdig vervangen van remolie belangrijk is voor de werking van de remmen, geldt dit ook voor het vervangen van de olie voor de koppeling. Op tijd verversen en een controle/revisie van de koppelingscilinder zijn vaak geen overbodige luxe.

Controle banden, profiel en leeftijd 

Je banden zijn je contact met de weg. Elke motorrijder weet hoe belangrijk het is om je motor rechtop te houden! Controleer daarom regelmatig je banden, ten eerste zijn ze nog op druk (bij een ST1100 voor 2.5 en achter 2.9 bar), vervolgens zit er nog genoeg profiel op, controleer of ze nog mooi rond zijn, geen droogtescheurtjes hebben en controleer de leeftijd (DOT code), Max 10 jaar oud.

Onderhoud achterbrug ST1100

Een veel voorkomend probleem bij een ST1100 is een roestige of soms zelfs doorgeroeste achterbrug. Dit probleem kan relatief eenvoudig worden voorkomen door bij regelmatig onderhoud even de achterbrug te behandelen met antiroest en van een nieuw laagje verf te voorzien. Een kleine moeite kan je zo heel wat kosten besparen.

Vernieuwen distributieriem 

Heeft je motor een distributieriem, zoals bij een ST1100, is het belangrijk om deze te vervangen wanneer dit moet (advies Honda ST1100, bij 150.000 km). Een geknapte riem heeft vrijwel altijd tot gevolg dat de motor ernstig wordt beschadigd. Voorkomen is beter dan genezen!

Controle stekkers 

Naast de mechanische delen, hangt de werking van de motor voor een groot gedeelte af van electronica. Door vocht en wisselende temperaturen kunnen elektrische contacten gaan corroderen. Hierdoor kan een contact worden verhit of worden verbroken. Bij een beurt is het daarom ook goed belangrijke contacten te controleren. Op de foto staat een voorbeeld van een gecorrodeerde stekker van een startrelais.

Last but not least 

Als laatste wil ik dit rijtje met tips/aandachtspunten bij onderhoud afsluiten met nog een paar belangrijke algemene controles bij een onderhoudsbeurt: Controle van alle verlichting van de motor (veiligheid voor alles). Controle op speling/slijtage van het balhoofdlager (bij slijtage hiervan, stuurt de motor een stuk minder strak en heb je het gevoel dat je bij elke bocht over een dood punt moet sturen) en als allerlaatste: Controle van speling op de wiellagers. Een versleten wiellager geeft je het gevoel dat je wiel los in de motor hangt en kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Daarom geldt ook hier, voorkomen is beter dan genezen! Bij speling, vervangen!