“De kunst van te leven is thuis te zijn alsof men op reis is.” (Godfried Bomans)

 

                                                                             Honda Pan European ST1100A  2000

Mijn huidige reisvriend. Na het supergoed bevallen van mijn eerste ST1100 deze aangeschaft. Dit keer een Pan met ABS, traction control en gecombineerde remmen. Als extra heb ik handvatverwarming, stuurverhoger, extra hoog scherm, en aangepast verhoogd buddyseat, kuipverbreders en in kleur gespoten ST1300 koffer. Een perfecte reisvriend en genot om op te rijden!

Honda Pan European ST1100 2001

Kluspan nummer 10. Of Rinus en ik ook belangstelling hadden voor een Pan van 2001... Ja, dat hadden wij wel!!! Een gepensioneerde man had de motor kortgeleden aangeschaft, maar dat bleek achteraf toch niet zo’n goed idee te zijn. Omdat hij geen verkopers aan de deur wilde, had hij contact met Rinus opgenomen. Gezien de leeftijd, gunstig kilometerstand, en de prachtige kleur, was de deal snel gemaakt. Een paar kuipdelen heb ik vernieuwd en de Pan de gebruikelijke uitgebreide onderhoudsbeurt gegeven. De motor staat te glimmen van verlangen om op avontuur te gaan!!! Heb je belangstelling, neem dan contact met mij op. 

Honda Pan European ST1100 ABS/TCS 1994

Kluspan nummer 9. Via Rinus weer een nieuw projectje gekregen. Deze keer een pan met 95.500 km op de teller. Nog een nette pan die een grondige onderhoudsbeurt nodig heeft en waarvan de ABS gerepareerd moet worden. Kortom weer een leuk klusje! 

Honda Pan European ST1100 1998 CBS/TCS/ABS

Kluspan nummer 8. Van een contact van Rinus kregen wij een Pan aangeboden met de nodige ervaring (140.000 km). Deze geweldige machine heeft door heel Europa gereisd en schreeuwde om een verwenbeurt. Door een val in Albanië een aantal jaren terug waren een aantal kuipdelen vervangen door delen met een andere kleur. De motor had de uitstraling van een kameleon (een combinatie van groen en blauw). Gelukkig had Rinus nog een prachtige vervangende set rode kuipdelen te liggen. De motor heb ik helemaal gestript, alles grondig nagekeken, wat kapot of versleten was vervangen. De motor is voorzien van nieuwe vloeistoffen etc. en nu is hij weer startklaar voor een heel nieuw avontuurlijk motorleven. Het was een genot om aan deze motor te werken.

Honda Pan European ST1100 1995 ABS/TCS

Kluspan nummer 7. Voor een goede vriend weer een motor voor Hongarije klaar gemaakt. Alles weer grondig nagekeken en de ABS pompen laten reviseren. De motor heeft ongeveer 100.000 km gelopen. Omdat ik bepaalde beschadigde kuipdelen niet meer kon krijgen in de oorspronkelijke blauw/groene kleur, ervoor gekozen om deze compleet te vervangen voor zilvergrijze. Samen met 2 andere Pans (mijn vorige project en nog een bij Rinus vandaan) zijn ze opgehaald in een grote bestelbus en is hun nieuwe leven in Hongaars bezit begonnen. Wie weet komen we ze nog een keer tegen op onze reizen😃.

                                                                                  Honda Pan European ST1100 1994

Kluspan nummer 6. Deze motor opgeknapt, omgebouwd van ABS naar standaard en grondig nagekeken. Andere kuipdelen gemonteerd met een hele frisse en mooie blauwe kleur. Complete uitlaatsysteem vervangen, achterwiel vervangen, lekke voorpoot gemaakt etc...…. Uiteraard ook de remmen helemaal nagekeken en vloeistoffen en filters vernieuwd. De motor is verkocht en staat op de nominatie om naar Hongarije te worden geëxporteerd. (ook daar zijn Pan liefhebbers ;-)

Honda Pan European ST1100 1993 ABS/TCS

Kluspan nummer 5. Deze motor samen met Rinus gekocht. De motor is van 1993 met 89000 kilometer op de teller. Ondanks dat de motor door de vorige eigenaar bij een motorzaak was gekocht en de nieuwe eigenaar maar weinig met de motor had gereden, was deze toe aan een grondige onderhoudsbeurt. De ABS deed het niet (verkoper motorzaak had gezegd: "Zit er niet op, de motor is alleen voorbereid op ABS" :-( ) Motor helemaal nagekeken, onderhoudsbeurt gegeven, ABS pompen laten reviseren en sensor vernieuwd. Motor is verkocht aan iemand uit Maarssen die hem gebruikt voor woon- werkverkeer. 

                                                             Honda Transalp XL600V  1996

Prachtige Transalp die ik heb nagekeken en een grote beurt gegeven. Een schitterende uitvoering van de Transalp, mooie kleurcombinatie. Een motor met een hoge funfactor, een gebruiksvriendelijke alleskunner. De motor is naar een man gegaan die hem speciaal heeft aangeschaft voor een motorvakantie naar IJsland. Dat komt vast helemaal goed!! 

 

update juli 2018: de motor heeft het fantastisch gedaan in IJsland

Honda Pan European ST1100  1993

Pan nummer 4. Ik heb deze motor met vriend Rinus (de Pan expert van het land) helemaal nagekeken. We hebben het uitlaatsysteem gereviseerd, carburateurs gereinigd en de motor een grondige onderhoudsbeurt gegeven. Verder heb ik kuipverbreders en spiegelspoilers gemonteerd, temperatuurmeter vervangen (gaf niet de juiste warmte aan), verlichting hersteld, het stadslicht deed het niet. Schakelaar vervangen en ook dat probleem was weer opgelost (na veel zoekwerk ;-). Een man uit de omgeving heeft deze gekocht en gaat hem gebruiken voor toeren met vrienden, waaronder tripjes naar Duitsland.

                                                                    Honda Pan European ST1100 1992

Deze mooie Pan gekocht als klusmotor. Er hoefde maar weinig aan te gebeuren. Ik heb hem een grondige onderhoudsbeurt gegeven en optisch helemaal opgefrist. Zoals bijna alle Honda's, liep ook deze weer als een zonnetje. Ik heb hem doorverkocht  aan een man die hem gebruikt voor woon- werkverkeer. 

Honda Pan European ST1100 1992

Mijn eerste Pan. Gekocht van een man die in verband met zijn leeftijd gestopt was met motorrijden. De motor was perfect onderhouden en een genot om op te rijden. De dag dat ik hem haalde uit het oosten van het land, begon het onderweg te sneeuwen. Meteen kon ik het genot ervaren van de comfortabele kuip en het extra hoge windscherm. Heerlijke reizen op gemaakt, waaronder de reis van 2016. Begin 2017 heb ik hem ingeruild voor de zwarte Pan van 2000.

                                                         Honda Transalp XL600V 1997

Als klusmotor gekocht. Alles nagekeken en grote onderhoudsbeurt gegeven. Een heerlijke motor om te rijden. Zelf een tijdje gebruikt voor de kortere ritjes. Via internet verkocht aan een handelaar uit Wit Rusland, waar hij nu rondrijdt. Eerst dacht ik even waar begin ik aan, toen de rus contact met mij opnam. Maar al snel merkte ik dat hij een serieuze koper was. Hij kwam zijn afspraken na en was heel correct. Wie weet kom ik deze motor nog eens tegen op een reis naar het oosten :-) 

BMW F650ST 1997

Iedereen maakt fouten! Deze BMW gekocht als klusmotor. Ik had geen plezier aan deze motor. Hij liep niet lekker en onderdelen kon ik alleen peperduur via de dealer krijgen. Na een maand hem niet meer te hebben gestart wilde hij niet meer lopen. Dat was ik als Honda fan niet gewend. Geen energie meer in de motor gestoken en doorverkocht aan een handelaar. 

                                                         Honda Transalp XL600V 1991

Gekocht als klusmotor van een dealer in Apeldoorn. De motor was slordig zwart gespoten en miste het bovenste gedeelte van de kuip en scherm. Technisch was de motor in orde en reed hij fantastisch. Ik heb hem rood gespoten en ontbrekend delen gemonteerd. Voor minder dan kostprijs verkocht aan een jonge man uit het zuiden van het land die op de motor een reis naar Marokko wilde maken. Een dergelijke Initiatief ondersteun ik graag. GO FOR IT!

Honda Transalp XL600V 1990

Dit was mijn eerste klusmotor. Toen ik hem kocht zag hij er niet uit. Ik heb hem helemaal opgeknapt en nagekeken. De motor had al meer dan 100.000 km gelopen, maar liep nog als een zonnetje. Ik heb hem doorverkocht en later hoorde ik van de nieuwe eigenaar dat hij er diverse landen in Europa probleemloos mee heeft bezocht en de motor ook weer heeft doorverkocht.

                                                        Honda Transalp XL650V 2004

Mijn eerste Transalp een voormalige politiemotor. Toen ik hem kocht heb ik eerst een tas vol overbodige politieapparatuur bedrading van de motor gehaald. Originele stickerset  op de motor geplakt en gaan rijden. Wat een heerlijke motor! Fantastische zithouding, betrouwbaar en ontspannen om te rijden. Twee keer op naar Zuid Frankrijk geweest, waaronder de reis van 2013. Een alleskunner, korte ritje, lange ritten, gladde wegen en onverharde wegen. Deze motor kan alles! Omdat mijn vrouw ook wel eens mee wil heeft de Transalp plaats gemaakt voor een Pan. De motor heb ik verkocht aan iemand die hem wilde gaan gebruiken voor zijn woon- werkverkeer. 

Yamaha FJ1200 1992

Mijn eerste motor. Op advies van vrienden meteen een zware toermotor gekocht. "Jij bent een grote kerel, dus daar hoort een grote motor bij!" Op een mooie zomerse ochtend in 2007 mijn motorrijbewijs opgehaald bij het gemeentehuis en vrijwel meteen doorgereden naar de dichtstbijzijnde motorzaak. Proefritje gemaakt en nog dezelfde dag deze motor opgehaald. Wat een motor! Een motor met een enorm koppel. Hier heb ik mijn eerste motorrijervaring mee opgedaan. Ritjes door Nederland, klein stukje Duitsland en een paar keer met mijn jongste zoon de Elfstedentocht (200 km file rijden ;-) gereden.  Na 5 jaar heeft de FJ plaatsgemaakt voor de Transalp. Ik wilde graag wat een andere zithouding en een motor met wat minder koppel. De tijd voor het ontspannen toeren was aangebroken.